Dzisiaj jest piątek 18 września 2020 r. Imieniny: Ireny, Irminy, Stanisława
Zakończony - Wakacyjna pielęgnacja - Weź udział w konkursie i wygraj 1 z 2 nagród: kosmetyki L'biotica: szampon, który zregeneruje Twoje włosy w letnie dni, maseczki pielęgnacyjne do twarzy oraz zbiór praktycznych dietetycznych porad w postaci książki Magdaleny Makarowskiej "Jak odchudzić swojego mężczyznę"! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 14 sierpnia 2015! 
Zakończony - Cera jak marzenie - Weź udział w naszym nowym konkursie i wygraj 1 z 4 zestawów nagród! Tym razem mamy dla Was skoncentrowany kosmetyczny duet do pielęgnacji twarzy, czyli liftingujący oraz wypełniający zmarszczki koncentrat Dermo Expert marki Floslek Pharma! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 21 sierpnia 2015! 
Zakończony - Dzikie piękno - Zapraszamy do udziału w konkursie, w kórym nagrodą jest zestaw kosmetyków marki PUPA oraz książka niespodzianka, która porwie Cię do niesamowitej "Zatoki tajemnic"...  Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 9 września 2015! 
Zakończony - Muśnięcie lata - Przedłuż sobie letnie przyjemności! Weź udział w naszym konkursie i wygraj kosmetyki marki Eveline Cosmetics, z którym poczujesz się jakby jeszcze otulało Cię wakacyjne słońce! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 27 września 2015!
Zakończony - Intymnie - Wygraj 1 z 3 delikatnych żeli do higieny intymnej Dermapharm TM Eveline Cosmetics. Zapewnij sobie totalną ochronę na jesień.  Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 20 października 2015!
Czy planujesz zmianę fryzury w związku z nadchodzącymi Świętami?





|
Która z gwiazd wyglądała bardziej kusząco na 2015 BRITISH FASHION AWARDS? 

Materiały prasowe E! Intertainment Television








|
Podoba Ci się stylizacja Mirandy Kerr?


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
Rihanna na okładce FANIT FAIR wygląda...


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
W której stylizacji Miranda Kerr podoba Ci się bardziej?

Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
NICK JONAS - ciacho?


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|

WWW.KOBIETA.BYC.PL  

PORTAL O KOBIETACH I DLA KOBIET, O ZDROWIU, URODZIE, PSYCHOLOGII, METAMORFOZIE, POKAZUJĄCY JAK DOBRZE BYĆ SOBĄ I JAK ŁATWO BYĆ PIĘKNĄ...

 


Warzywa poprawne

Lipiec jak co roku obdarowuje ogromną ilością warzyw i owoców. W sklepach, na licznych straganach nasze oczy zachęca mnogość i intensywność barw różnorodnych płodów rolnych.
Obok agrestu, lipiec obfituje również w takie owoce jak: brzoskwinie, nektarynki, czereśnie, wiśnie, gruszki, jagody, maliny, mirabelki, morele, czarne, białe i czerwone porzeczki, poziomki, a także śliwki . Jeżeli chodzi o warzywa to królują: bób, bakłażany, brokuły, buraki ćwikłowe, botwina, fasola szparagowa, groszek zielony, kalafior, kalarepa, kapusta biała i czerwona, a także pekińska, marchew, ogórki, papryka, pomidory, rzodkiewka, szczaw, szpinak, szparagi, grzyby leśne i cukinia.
O czym należy pamiętać podczas zakupu, przechowywania i obróbki kulinarnej warzyw i owoców? Oto kilka pomocnych wskazówek, które pozwolą czerpać z tej grupy produktów wszystko co najlepsze, czyli moc witamin i składników mineralnych. Ponadto, warzywa i owoce mogą stanowić również doskonałe źródło błonnika, który wpływa na uzyskanie uczucia sytości po ich spożyciu, poprawia procesy trawienne i reguluje poziom cholesterolu w organizmie.


Wybierając warzywa należy pamiętać, że większość z nich ma niską wartość energetyczną, (12-40 kcal w 100g), dlatego są świetnym dodatkiem do potraw. Wśród nich wyróżnić można m.in.: botwinę, cukinię, kalafiory, kapustę pekińską, białą i czerwoną, ogórki, paprykę, pomidory, sałatę, rzodkiewkę, szczaw, szpinak, szparagi, brokuły, fasolkę szparagową, cebulę, kalarepę, marchew, szczypiorek, pory, buraki. Do średniokalorycznych warzyw (66-111 kcal w 100 g) należą natomiast: bób, groszek zielony, ziemniaki lub kukurydza. Dużą wartością energetyczną (290-385 kcal w 100g) cechują się natomiast suche nasiona roślin strączkowych.
 

 

W przypadku owoców do grupy o najniższej wartości energetycznej (20-30 kcal w 100g) należą: arbuzy, melony, grejpfruty, truskawki, ananasy, maliny, pomarańcze i porzeczki. Wśród owoców o średniej wartości energetycznej (34-50 kcal w 100 g) wyróżniamy: jabłka, gruszki, brzoskwinie, morele, śliwki, jagody, wiśnie. Najwięcej kalorii dostarczają natomiast banany i winogrona.

Warzywa i owoce stanowią doskonałe źródło witaminy C i E, jak również karotenoidów, folianów i flawonoidów, a jeśli chodzi o składniki mineralne to dostarczają przede wszystkim potas. Aby zachować wysoką zawartość witaminy C i folianów najlepiej spożywać je w postaci surowej. Jeżeli do obróbki kulinarnej wybieramy gotowanie to najlepiej, aby trwało ono jak najkrócej i w niewielkiej ilości wody, aby zniwelować straty cennych składników. Należy również pamiętać o tym, że witamina C (kwas askorbinowy) poprawia wchłanianie żelaza do organizmu. Istotne jest więc, aby posiłkom zawierającym żelazo towarzyszyły warzywa i owoce o dużej zawartości kwasu askorbinowego.


Dlaczego tak ważne jest spożywanie owoców i warzyw sezonowych?

Przede wszystkim dlatego, że zostały one zebrane w najlepszym okresie swojego cyklu rozwojowego – dostarczają zatem najwięcej witamin i składników mineralnych.
Jeżeli chodzi o samo przechowywanie warzyw i owoców to powinno ono być jak najkrótsze. Pamiętajmy o tym, że zarówno lodówka, jak i wymienione powyżej produkty powinny być czyste i suche. Wilgoć sprzyja rozwojowi pleśni pomimo niskich temperatur.


O czym często nie wiemy?

Oto kilka przydatnych w kuchni ciekawostek. Marchew nie lubi towarzystwa gruszek, jabłek czy ziemniaków – gorzknieje. Pomidory, truskawki, banany, pieczarki i papryka nie powinny być przechowywane w lodówce, dlatego nie warto robić dużych zapasów. Aby przyspieszyć dojrzewanie awokado czy bananów najlepiej umieścić je w papierowej torbie wraz z jabłkiem. Owoc ten podczas dojrzewania wytwarza etylen, który wpłynie na szybsze dojrzewanie „sąsiadów”. Natomiast gdy umieścimy jabłko w towarzystwie ziemniaków to ograniczymy znacznie ich psucie się.

Coraz częściej sięgamy również po tzw. ekologiczne warzywa i owoce. Co to oznacza w praktyce? Jakie produkty można naprawdę nazwać ekologicznymi?

Najprościej żywność ekologiczną można określić mianem żywności wolnej od zanieczyszczeń. Warzywa i owoce ekologiczne powinny zatem nie tylko mieć zdecydowanie niższą zawartość zanieczyszczeń chemicznych, ale również powinny być uprawiane w gospodarstwach rolnych stosujących tzw. alternatywne metody produkcji, które wpływają na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska. Rolnictwo ekologiczne zabrania bowiem wykorzystywania syntetycznych pestycydów, propagując zrównoważoną uprawę, płodozmian oraz mechaniczne i biologiczne metody zwalczania chwastów, szkodników i chorób.


Wszystkie warzywa i owoce określone mianem ekologicznych powinny mieć wysoką, przedstawioną w przepisach jakość zdrowotną zapewnioną m.in. dzięki stosowaniu ściśle określonych, bezpiecznych środków ochrony roślin.
Potwierdzają to badania naukowców z Newcastle University, które wykazały, że żywność ekologiczna ma zdecydowanie więcej prozdrowotnych składników niż konwencjonalna. Ekologiczne warzywa i owoce mają znacznie wyższą zawartość przeciwutleniaczy wpływających m.in. na ograniczenie procesów starzenia i zmian nowotworowych. Ponadto mają niższą zawartość metali ciężkich takich jak: kadm, a także azotynów i azotanów.

Produkty ekologiczne podlegają stałej kontroli i oznaczane są logiem opatrzonym napisem: „Rolnictwo ekologiczne” utrzymanym w zielonej i niebieskiej kolorystyce z centralnie położonym kłosem bądź też symbolem liścia utworzonym z białych gwiazdek na zielonym tle (obecnie obowiązujące). Ponadto, poza logo na opakowaniu powinna znajdować się również informacja o nazwie i numerze organu certyfikującego żywność, nazwa i adres producenta, nazwa produktu i znak identyfikacyjny partii towaru.

Pamiętajmy o tym, że producenci mogą umieszczać na etykietach podobne logo sugerujące, że dany produkt jest eko, pomimo tego, że nie musi to być zgodne z prawdą. Pojawiające się na produktach żywnościowych określenie „zdrowa żywność” również często jest mylone z pojęciem „żywności ekologicznej”. Pierwsze określenie dotyczy nazwy stworzonej wyłącznie do celów marketingowych, druga natomiast żywności certyfikowanej podczas całego procesu uprawy i produkcji. Produkty ekologiczne są droższe niż ich konwencjonalne odpowiedniki, ale za to zdrowsze. Warto zatem po nie sięgać. A kiedy nasz budżet nie sprzyja zwiększonym wydatkom warto zwrócić uwagę na warzywa o może mniej idealnym kształcie czy bardzo intensywnej barwie. Często świadczy to o tym, że podczas ich produkcji nie użyto albo zdecydowanie ograniczono stosowanie syntetycznych środków ochrony roślin. Pamiętajmy jednak, że żywność ekologiczna to ta, której jakość potwierdzona jest badaniami i odpowiednim oznaczeniem.
 


2014-07-24
Autor: mgr inż. Diana Kęsek, absolwentka specjalności Żywienie Człowieka z dietetyką na Wydziale Technologii Żywności Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie; Fot. Biuro Kwiatowe Holandia
Zapraszamy na stronę poradni www.dobrydietetyk.pl1.publikacja 2014-07-18


Ten artykuł nie był jeszcze komentowany.


Drukuj
Poleć ten artykuł znajomemu

Dodaj komentarz do tego artykułu
token
Przepisz kod z obrazka:
Podpis:
Aby skorzystać z opcji powiadomień zarejestruj się lub skorzystaj z panelu logowania znajdującego się w topie strony.
powiadom o publikacji na tym forum
powiadom o odpowiedziach na mój komentarz


Zobacz także