Dzisiaj jest wtorek 10 grudnia 2019 r. Imieniny: Danieli, Bohdana, Julii
Zakończony - Wakacyjna pielęgnacja - Weź udział w konkursie i wygraj 1 z 2 nagród: kosmetyki L'biotica: szampon, który zregeneruje Twoje włosy w letnie dni, maseczki pielęgnacyjne do twarzy oraz zbiór praktycznych dietetycznych porad w postaci książki Magdaleny Makarowskiej "Jak odchudzić swojego mężczyznę"! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 14 sierpnia 2015! 
Zakończony - Cera jak marzenie - Weź udział w naszym nowym konkursie i wygraj 1 z 4 zestawów nagród! Tym razem mamy dla Was skoncentrowany kosmetyczny duet do pielęgnacji twarzy, czyli liftingujący oraz wypełniający zmarszczki koncentrat Dermo Expert marki Floslek Pharma! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 21 sierpnia 2015! 
Zakończony - Dzikie piękno - Zapraszamy do udziału w konkursie, w kórym nagrodą jest zestaw kosmetyków marki PUPA oraz książka niespodzianka, która porwie Cię do niesamowitej "Zatoki tajemnic"...  Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 9 września 2015! 
Zakończony - Muśnięcie lata - Przedłuż sobie letnie przyjemności! Weź udział w naszym konkursie i wygraj kosmetyki marki Eveline Cosmetics, z którym poczujesz się jakby jeszcze otulało Cię wakacyjne słońce! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 27 września 2015!
Zakończony - Intymnie - Wygraj 1 z 3 delikatnych żeli do higieny intymnej Dermapharm TM Eveline Cosmetics. Zapewnij sobie totalną ochronę na jesień.  Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 20 października 2015!
Czy planujesz zmianę fryzury w związku z nadchodzącymi Świętami?





|
Która z gwiazd wyglądała bardziej kusząco na 2015 BRITISH FASHION AWARDS? 

Materiały prasowe E! Intertainment Television








|
Podoba Ci się stylizacja Mirandy Kerr?


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
Rihanna na okładce FANIT FAIR wygląda...


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
W której stylizacji Miranda Kerr podoba Ci się bardziej?

Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
NICK JONAS - ciacho?


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|

WWW.KOBIETA.BYC.PL  

PORTAL O KOBIETACH I DLA KOBIET, O ZDROWIU, URODZIE, PSYCHOLOGII, METAMORFOZIE, POKAZUJĄCY JAK DOBRZE BYĆ SOBĄ I JAK ŁATWO BYĆ PIĘKNĄ...

 


Moje dziecko jest niejadkiem

 

Moje dziecko jest niejadkiem – czy brak apetytu u małych dzieci powinien mnie niepokoić? Jak powinnam reagować i czy konieczna jest wizyta u lekarza?


 

 

 

Szalony bieg po domu, dziecko biegnie pierwsze uciekając z piskiem, za nim podąża zdeterminowana mama. Mijają jeden pokój, drugi, szybki zwrot, malec przebiega tuż obok mamy i już jest w drugim końcu mieszkania. Mama się nie poddaje:

- A właśnie, że zjesz tą zupkę!- krzyczy za swoją uciekającą pociechą. Kiedy udaje się jej w końcu złapać dziecko, ono przyjmuje to z głębokim niezadowoleniem, wyrażonym pod postacią takiego wrzasku, że sąsiedzi przychodzą się pytać, czy stało się coś złego.
 

 

 

Dziecko niejadek spędza sen z oczu niejednej mamie. Dla wielu rodziców fakt, że dziecko nie chce jeść oznacza, że jest chore, że grozi mu niebezpieczeństwo. Malec akceptuje tylko dwa, trzy rodzaje posiłków (zazwyczaj najchętniej sięga po pizzę, albo fast-foody), ale kategorycznie odmawia zjedzenia obiadu, nie ma mowy, żeby wmusić w niego kanapkę na kolację. Nie lubi, nie chce, niedobre, nie… nie… nie…

Bywają dzieci i ich rodzice, dla których czas posiłków to okres nerwów, stresu i złości. Dziecko nie chce jeść, rodzice najpierw spokojnie, potem z coraz większym zdenerwowaniem perswadują, że musi i kolejny domowy kryzys gotowy. Posiłki stają się czymś, co źle się kojarzy malcowi, a więc tym bardziej niechętnie je traktuje.

Brak apetytu nie zawsze musi oznaczać coś złego. Mogą zdarzyć się dni, że dziecko nie będzie głodne przez cały dzień i będzie tylko piło. Warto wówczas podać mu więcej soczków, żeby uzupełnić braki energetyczne i obserwować malca, czy następnego dnia sytuacja się nie powtórzy.

Bardzo często matki zbyt krytycznie oceniają swoje dzieci, uważając, że nic nie jedzą. Tymczasem sprawa wygląda zupełnie inaczej.

Zanim nazwiemy swoje dziecko niejadkiem i zaprowadzimy je do lekarza, przyjrzyjmy się diecie naszego dziecka od rana do wieczora. Zapisujmy co zjadł, o której godzinie, czy robił to chętnie, czy trzeba było go namawiać. Nagle może się okazać, że malec nie chciał jeść obiadku, ale dwie godziny wcześniej spałaszował pół opakowania biszkoptów albo tuż przed posiłkiem wypił pół litra zagęszczonego soku…. Nazywanie takiego dziecka niejadkiem nie jest więc odpowiednie. W tym momencie warto opracować nowy system żywienia, a problemy z jedzeniem przejdą do przeszłości.
 

Posiłki powinny być podawane o stałych porach, organizm przyzwyczaja się bowiem do rytmu dnia i o określonej godzinie dziecko będzie odczuwało potrzebę zjedzenia czegoś. Między posiłkami powinny być około 3 godzinne przerwy, żeby malec miał wystarczająco dużo czasu, aby zgłodnieć, ale niezbyt długie, żeby nie był rozdrażniony.

Człowiek, niezależnie od wieku najpierw je potrawy oczami. Instynktownie uznajemy za smaczne to, co dobrze wygląda. Nie serwujmy więc dziecku białego ryżu, ugotowanej piersi kurczaka i papki z cukinii, bo na pewno nie tknie takiego zestawu. Jedzenie małego smakosza powinno być tak samo atrakcyjne wizualnie, jak jedzenie dorosłych. Kolorowa, estetycznie podana potrawa, najlepiej ułożona w ciekawy kształt (np. zwierzęcia), na pewno zachęci do spróbowania obiadu. Warto zainwestować w kolorową „zastawę” dla maluszka i podczas posiłków bawić się w odkrywanie kolejnych części obrazka z talerzyka.

Dobrym sposobem na zachęcenie dziecka do jedzenia jest włączenie go w proces przygotowywania posiłków.

Kilkuletnie dziecko może z powodzeniem wybrać z lodówki warzywa, z których zrobicie sałatkę, umyć je, wytrzeć, wymieszać, gdy będą już pokrojone. Poczucie, że dziecko samo zadecydowało, co będzie na kolację, spowoduje, że chętniej się na nią skusi. Warto podkreślać, jak ważną rolę odegrało w procesie przygotowywania posiłku dla całej rodziny.

Dzieci, częściej, niż dorośli mają swoje żywieniowe dziwactwa. Choć nie rzadko również dorośli posiadają swoje dziwne upodobania - jedzenie lodów przy pomocy frytek czy chleba z żółtym serem i dżemem należą do częściej spotykanych. Jeśli dziecko lubi szczególnie jakieś dziwaczne dla ciebie połączenie składników, a nie jest to szkodliwe dla jego zdrowia, nie zabraniaj mu jedzenia ich. Dziecko powinno jeść to, co lubi i nie być zmuszane do jedzenia tego, czego jesteśmy pewni, że nie znosi. Od najmłodszych lat powinno być również przyzwyczajane do spożywania rzeczy łatwo dostępnych. Zmieniajmy w ciągu roku dietę dziecka, tak żeby jadło sezonowe warzywa. Unikniemy tym samym bieganiny po sklepach za jakimś trudno dostępnym produktem, czy kupowania zimą drogich owoców, tylko dlatego, że malec nie chce jeść „zwykłych” jabłek.

Posiłek kilkulatka nie może trwać dłużej, niż dwadzieścia minut. Nie dopuszczajmy do sytuacji, w której jedzenie właściwie nie znika ze stołu i przez cały czas jest dostępne. Dziecko nie będzie czuło bodźca, mobilizacji do zjedzenia posiłku, wiedząc, że w każdej chwili może sięgnąć po przekąskę.

 

czytaj dalej


2010-11-16
Autor: Ewa Bandurska //Fot. Biuro Kwiatowe Holandia


Ten artykuł nie był jeszcze komentowany.


Drukuj
Poleć ten artykuł znajomemu

Dodaj komentarz do tego artykułu
token
Przepisz kod z obrazka:
Podpis:
Aby skorzystać z opcji powiadomień zarejestruj się lub skorzystaj z panelu logowania znajdującego się w topie strony.
powiadom o publikacji na tym forum
powiadom o odpowiedziach na mój komentarz


Zobacz także