Dzisiaj jest poniedziałek 18 listopada 2019 r. Imieniny: Klaudyny, Romana, Tomasza
Zakończony - Wakacyjna pielęgnacja - Weź udział w konkursie i wygraj 1 z 2 nagród: kosmetyki L'biotica: szampon, który zregeneruje Twoje włosy w letnie dni, maseczki pielęgnacyjne do twarzy oraz zbiór praktycznych dietetycznych porad w postaci książki Magdaleny Makarowskiej "Jak odchudzić swojego mężczyznę"! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 14 sierpnia 2015! 
Zakończony - Cera jak marzenie - Weź udział w naszym nowym konkursie i wygraj 1 z 4 zestawów nagród! Tym razem mamy dla Was skoncentrowany kosmetyczny duet do pielęgnacji twarzy, czyli liftingujący oraz wypełniający zmarszczki koncentrat Dermo Expert marki Floslek Pharma! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 21 sierpnia 2015! 
Zakończony - Dzikie piękno - Zapraszamy do udziału w konkursie, w kórym nagrodą jest zestaw kosmetyków marki PUPA oraz książka niespodzianka, która porwie Cię do niesamowitej "Zatoki tajemnic"...  Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 9 września 2015! 
Zakończony - Muśnięcie lata - Przedłuż sobie letnie przyjemności! Weź udział w naszym konkursie i wygraj kosmetyki marki Eveline Cosmetics, z którym poczujesz się jakby jeszcze otulało Cię wakacyjne słońce! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 27 września 2015!
Zakończony - Intymnie - Wygraj 1 z 3 delikatnych żeli do higieny intymnej Dermapharm TM Eveline Cosmetics. Zapewnij sobie totalną ochronę na jesień.  Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 20 października 2015!
Czy planujesz zmianę fryzury w związku z nadchodzącymi Świętami?





|
Która z gwiazd wyglądała bardziej kusząco na 2015 BRITISH FASHION AWARDS? 

Materiały prasowe E! Intertainment Television








|
Podoba Ci się stylizacja Mirandy Kerr?


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
Rihanna na okładce FANIT FAIR wygląda...


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
W której stylizacji Miranda Kerr podoba Ci się bardziej?

Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
NICK JONAS - ciacho?


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|

WWW.KOBIETA.BYC.PL  

PORTAL O KOBIETACH I DLA KOBIET, O ZDROWIU, URODZIE, PSYCHOLOGII, METAMORFOZIE, POKAZUJĄCY JAK DOBRZE BYĆ SOBĄ I JAK ŁATWO BYĆ PIĘKNĄ...

 


Ty i właściwe nawyki żywieniowe

Jak skutecznie i prosto zadbać o właściwe nawyki żywieniowe czyli 5 porcji warzyw, owoców lub soku w kształtowaniu świadomości całej rodziny

Codzienne przyzwyczajenia, nawet te pozornie banalne, jak pożywne śniadania czy regularne spacery, wprost przekładają się na stan naszego organizmu. Nasze nawyki i wybory żywieniowe nie zawsze jednak odpowiadają potrzebom organizmu. Na ogół mamy świadomość tego, jakie błędy popełniamy: wiemy, że jemy za szybko, czasem byle jak, nierzadko byle co . Mobilizujemy się zwykle, gdy widzimy efekty tych niewłaściwych wyborów, czyli dyskomfort spowodowany zbędnymi kilogramami, szarą cerę, kruche włosy czy marną kondycję. Bo, niestety, skutków właściwych wyborów żywieniowych nie widać, zauważalne są dopiero efekty braków, błędów i zbytniego folgowania swoim zachciankom.

 

Dlaczego popełniamy błędy żywieniowe?

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn nieprawidłowego odżywiania wymienia się brak czasu na przygotowanie posiłków, ignorowanie powszechnie już znanych zasad prawidłowego żywienia oraz brak akceptacji dla właściwego odżywiania w środowisku i rodzinie. Skutki nieprawidłowego odżywiania najczęściej pojawiają się szybko, jednak zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy, że są one wynikiem złej diety. Ekspert kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” prof. dr hab. Maria Koziołkiewicz z Politechniki Łódzkiej tłumaczy: Mimo powszechnego wręcz dostępu do źródeł naukowych, do informacji pisanych w sposób bardzo przystępny, nadal wielu z nas nie zna, inni znają lecz ignorują zasady racjonalnego żywienia, albo po prostu z zasady je lekceważą. To niestety droga jednokierunkowa, a nawet autostrada do utraty tego, co najcenniejsze – dobrego samopoczucia. Tempo życia ulega przyspieszeniu, nie kontrolujemy ani tego co jemy, ani kiedy i jak. Dlatego eksperci biją na alarm i po raz kolejny apelują do naszego rozsądku i dobrej woli.

 

Niemiłe organizmowi konsekwencje

Niewłaściwe odżywianie wiąże się wprost ze skutkami odczuwalnymi przez nasz organizm. Nie powinniśmy ich lekceważyć, ani u naszych dzieci ani u nas samych. Jesteśmy mądrymi rodzicami i najczęściej staramy się pilnować, by nasze dzieci jadły właściwie i biegały, skakały, pływały… Ale często uważamy, że nas, dorosłych, te zasady już nie obowiązują. Słowo „profilaktyka” wszyscy znamy, lecz zdecydowana większość z nas odgania je jak natrętną muchę. Jako nudne i banalne. A może warto na profilaktykę, w tym codzienne właściwe odżywianie, oparte o dietę bogatą w warzywa i owoce, spojrzeć jako na jedną z niezmiennych, stałych wartości naszego życia?

 

Jak skutecznie i najprościej pomóc sobie i najbliższym?

Nauka prawidłowych nawyków żywieniowych nie należy na początku do łatwych – wymaga zaangażowania i przede wszystkim konsekwencji oraz dotyczy całej rodziny. Najlepiej rozpocząć ją jak najwcześniej, bo już trzyletnie dziecko potrafi wnikliwie obserwować zachowania rodziców, wyciąga wnioski i zaczyna wyrażać swoje opinie. Ciekawość otaczającego świata to szansa nie do przecenienia i okazja by wpoić małemu człowiekowi prawidłowe zachowania i nawyki. Wspólne spożywanie posiłków to codzienny scenariusz dający możliwość edukacji żywieniowej, w sposób bardziej lub mniej połączony z zabawą. Jeśli maluch odmawia jedzenia warzyw czy owoców – nie wykazujmy się brakiem cierpliwości, może to tylko pogłębić niechęć dziecka i zniweczyć nasze starania. Nie zmuszajmy dziecka do jedzenia tego, czego odmawia, ale wracajmy z tym tyle razy, aż skutek zostanie osiągnięty. Plasterek pomidora czy papryki podany po raz dziesiąty wreszcie zostanie przez dziecko zjedzony, często pomaga atrakcyjne podanie samej kanapki czy zaangażowanie dziecka w jej przygotowanie. Pamiętajmy, że nasze dzieci chętniej zjedzą to, co przygotowały same, nawet jeśli połączenia smakowe będą budziły nasze wątpliwości. Może tak się zdarzyć, że na pomidorze wyląduje łyżeczka dżemu, a na kiełbasce starta marchewka? Dlaczego nie?

Nie zmuszajmy dziecka do jedzenia, nie „faszerujmy” malucha na siłę, bo akurat jest pora obiadu. Nawyk jedzenia na siłę nie jest dobry, niech dziecko samo poprosi o jedzenie, poczekajmy, zapewniając mu do tego czasu ulubiony 100% sok. Równie dobrym pomysłem jest nauka przez wspólną zabawę, zwłaszcza, że wcale nie wymaga od nas wiele dodatkowego czasu, lecz … sprzątania po kreatywnych pomysłach. Wspólne wymyślanie sałatki czy owocowego deseru, zabawa w kuchennych czarodziei, kuchenne laboratorium rodzinnych niespodzianek, smakowe „zgadywanki” czy też rozpoznawanie owoców, warzyw czy soków, na pewno zaabsorbują pociechy i skłonią do spróbowania nawet tego, czego wcześniej odmawiały. Wzbogacanie zabawy o wiedzę na temat poszczególnych witamin np. w pomidorze, ogórku czy marchewce, wymyślanie na szybko prostych wierszyków czy piosenek zapewne bardziej zainteresuje niż sucha informacja, że „trzeba jeść warzywa”. I pamiętajmy, że przykład zawsze idzie z góry, czyli od rodziców i dziadków. Nasze dzieci obserwują i wyciągają wnioski, prawdopodobnie w życiu dorosłym przejmą w dużym stopniu te nawyki, które widziały w rodzinnych domach.
Zmobilizowanie do mądrzejszego odżywiania się także starszych domowników – nastolatków, zapracowanego męża, rodziców-tradycjonalistów czy wreszcie nas samych również nie jest przysłowiową „bułką z masłem”.
Jednak w tym wypadku perswazja, wspólna narada rodzinna, siła argumentów (a nie argumenty siły) i spisanie rodzinnych wniosków lub zasad najczęściej wystarczą do tego, by w naszych domach realizowane były zasady właściwego odżywiania. Wiadomo, że poza domem w okresie świąt i uroczystości rodzinnych czy na urlopach popełniamy rozmaite żywieniowe grzeszki. I to jest normalne, jeśli przyjmiemy żelazną zasadę, że są wyjątkami od reguły, a nie codziennością.
Ekspert kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” prof. dr hab. Maria Koziołkiewicz z Politechniki Łódzkiej: Nikt nie zaprzecza, że nauka prawidłowych nawyków żywieniowych jest żmudna, bo przecież człowiek to nie komputer. Jednak poświęcenie czasu i cierpliwości przełoży się na sukces, który będzie miał konsekwencje w całym dorosłym życiu. Odpowiednio zbilansowana dieta, w tym regularne spożywanie warzyw, owoców i picie soków pomaga zachować odpowiednią formę i dobre samopoczucie. Pamiętajmy, o tym codziennie. Na efekty właściwego odżywania, naprawdę nie trzeba długo czekać. Wkładamy wysiłek w naukę języka obcego, w nabycie umiejętności jazdy autem czy na nartach, o obsłudze komputera nie mówiąc. Więc może potraktujmy siebie jak taki komputer i właściwie zaprogramujmy żywieniowo?

Zaszczepienie najmłodszym zasad właściwej diety, zachęcenie do regularnego spożywania warzywno-owocowych porcji to także obszary działania organizatora kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. W placówkach przedszkolnych w całej Polsce ruszył specjalnie opracowany program edukacyjny. W ramach tego programu przedszkola biorące udział w akcji przeprowadzą odpowiednie zajęcia, wykorzystując do tego celu materiały tematyczne przygotowane przez metodyków nauczania zintegrowanego (specjalne scenariusze i kolorowe książeczki, pozwalające przez zabawę poznać najważniejsze zasady racjonalnej diety obejmującej spożywanie 5 porcji warzyw, owoców lub soku).

5 porcji warzyw, owoców lub soku dziennie codziennie
Najlepszym źródłem substancji odżywczych jest zróżnicowana i zbilansowana dieta. Jednym z jej kluczowych elementów jest regularne spożywanie warzyw i owoców, najlepiej w formie 5 warzywno-owocowych porcji, do czego zachęcają organizatorzy kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Porcja warzywa lub owocu w ramach każdego posiłku wpłynie dobroczynnie na każdego z nas. Jedną z nich może stanowić szklanka ulubionego 100% soku, dostępnego obecnie w wielu smakach - najbardziej w Polsce lubiane to pomarańczowy, jabłkowy i grejpfrutowy. Prawidłowe żywienie wspomaga dobry stan naszego organizmu, trochę tak jak przysłowiowa niewidzialna ręka – niby nie widzimy siły sprawczej, ale możemy doceniać efekt - podkreśla Barbara Groele, sekretarz generalny Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków, organizator kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku”.

 


2013-06-27
MG Network


Ten artykuł nie był jeszcze komentowany.


Drukuj
Poleć ten artykuł znajomemu

Dodaj komentarz do tego artykułu
token
Przepisz kod z obrazka:
Podpis:
Aby skorzystać z opcji powiadomień zarejestruj się lub skorzystaj z panelu logowania znajdującego się w topie strony.
powiadom o publikacji na tym forum
powiadom o odpowiedziach na mój komentarz


Zobacz także