Dzisiaj jest środa 28 czerwca 2017 r. Imieniny: Florentyny, Ligii, Leona
Zakończony - Wakacyjna pielęgnacja - Weź udział w konkursie i wygraj 1 z 2 nagród: kosmetyki L'biotica: szampon, który zregeneruje Twoje włosy w letnie dni, maseczki pielęgnacyjne do twarzy oraz zbiór praktycznych dietetycznych porad w postaci książki Magdaleny Makarowskiej "Jak odchudzić swojego mężczyznę"! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 14 sierpnia 2015! 
Zakończony - Cera jak marzenie - Weź udział w naszym nowym konkursie i wygraj 1 z 4 zestawów nagród! Tym razem mamy dla Was skoncentrowany kosmetyczny duet do pielęgnacji twarzy, czyli liftingujący oraz wypełniający zmarszczki koncentrat Dermo Expert marki Floslek Pharma! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 21 sierpnia 2015! 
Zakończony - Dzikie piękno - Zapraszamy do udziału w konkursie, w kórym nagrodą jest zestaw kosmetyków marki PUPA oraz książka niespodzianka, która porwie Cię do niesamowitej "Zatoki tajemnic"...  Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 9 września 2015! 
Zakończony - Muśnięcie lata - Przedłuż sobie letnie przyjemności! Weź udział w naszym konkursie i wygraj kosmetyki marki Eveline Cosmetics, z którym poczujesz się jakby jeszcze otulało Cię wakacyjne słońce! Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 27 września 2015!
Zakończony - Intymnie - Wygraj 1 z 3 delikatnych żeli do higieny intymnej Dermapharm TM Eveline Cosmetics. Zapewnij sobie totalną ochronę na jesień.  Zaloguj się w portalu, aby Twoje zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę! Trwa do 20 października 2015!
Czy planujesz zmianę fryzury w związku z nadchodzącymi Świętami?





|
Która z gwiazd wyglądała bardziej kusząco na 2015 BRITISH FASHION AWARDS? 

Materiały prasowe E! Intertainment Television








|
Podoba Ci się stylizacja Mirandy Kerr?


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
Rihanna na okładce FANIT FAIR wygląda...


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
W której stylizacji Miranda Kerr podoba Ci się bardziej?

Materiały prasowe E! Intertainment Television






|
NICK JONAS - ciacho?


Materiały prasowe E! Intertainment Television






|

WWW.KOBIETA.BYC.PL  

PORTAL O KOBIETACH I DLA KOBIET, O ZDROWIU, URODZIE, PSYCHOLOGII, METAMORFOZIE, POKAZUJĄCY JAK DOBRZE BYĆ SOBĄ I JAK ŁATWO BYĆ PIĘKNĄ...

 


Dlaczego Twój organizm myśli, że jesteś głodna?

 

 

Miejscem, które odpowiada za regulowanie odczuwania przez nas sytości i głodu jest część mózgu zwana podwzgórzem. W tzw. jądrach bocznych znajduje się ośrodek głodu. To z niego pochodzi informacja, że nie obejdziemy się bez kolejnej dokładki obiadu, albo że koniecznie musimy pochłonąć jeszcze jedną kostkę czekolady.

Informacje przekazywane są przy pomocy neuroprzekaźnika, neuropeptydu Y. W części brzuszno-przyśrodkowej znajduje się z kolei ośrodek hamowania łaknienia. Za przekazywanie informacji odpowiedzialne są dwie substancje nazywane POMC i CART. Współdziałają one ze sobą bardzo silnie. Całość informacji integrowana jest w jednym ośrodku w podwzgórzu, gdzie analizowane są wszystkie informacje pochodzące z całego ciała. Analizowany jest między innymi poziom glukozy, informacje pochodzące z przewodu pokarmowego. Na podstawie tych danych nasz mózg decyduje, czy jesteśmy głodni, czy nie musimy jeszcze jeść. Jeśli substancji odżywczych jest w naszym organizmie zbyt mało, czujemy głód.

 

Głód jest pozytywnym sygnałem, poprzez który organizm informuje nas, że pora uzupełnić zapasy. Dzięki niemu nasz organizm może normalnie funkcjonować.

Dlaczego jednak dzieje się tak, że część osób jest w stanie zjeść dwudaniowy obiad i jeszcze poprosić o dokładkę deseru, podczas gdy inni nie zjedzą nawet połowy nałożonej porcji?

Nie odpowiada za to głód, który jest naturalną reakcją organizmu na zbyt niski poziom substancji odżywczych. Za nadmierne objadanie się odpowiada apetyt. To przez niego nawet wtedy, gdy jesteśmy najedzeni, mamy na coś ochotę, coś byśmy przekąsili, coś poskubali. Mimo, że rzeczywisty głód i realne potrzeby naszego organizmu zostały już zaspokojone, nadal odczuwamy potrzebę zjedzenia czegoś więcej. U osób z zaburzeniami w działaniu ośrodka głodu i sytości dostarczenie do organizmu porcji jedzenia powoduje podrażnienie ośrodka… odpowiadającego za głód. Organizm domaga się więc dalszych dostaw składników pokarmowych, bo mózg sygnalizuje potrzebę jedzenia. Uczucie sytości pojawia się z dużym opóźnieniem, zazwyczaj zbyt późno, bo osoba której wydaje się, że nadal odczuwa głód zazwyczaj zdąża już sięgnąć po dwie, albo trzy dokładki.

Jedzenie kusi nas nie tylko smakiem. Przede wszystkim „jemy oczami”.  Jeśli potrawa wygląda na atrakcyjną smakowo, na pewno po nią sięgniemy. Kuszą również zapachy, w mniejszym stopniu dźwięki. Apetyt powstaje więc nie w wyniku rzeczywistej potrzeby zjedzenia czegoś, ale w związku z atrakcyjnymi doznaniami, które są zapowiedzią miłych wrażeń, jakich doświadczymy sięgając po jedzenie. Niekontrolowany apetyt może również stanowić objaw wielu schorzeń, dlatego nie powinien być bagatelizowany. Zwiększone łaknienie może być symptomem cukrzycy czy nadczynności tarczycy. Dopiero odpowiednio zaprojektowane leczenie przywraca poziom apetytu do normy. Zwiększony apetyt może również stanowić reakcję na stres, kłopoty dnia codziennego. Bardzo często po prostu staramy się „zajeść” kłopoty, sięgając w nadmiarze po ulubione potrawy, aby poprawić sobie humor, obniżyć napięcie. Jedzenie staje się wówczas swoistym lekiem, bo szybko i bez konieczności konsultacji z lekarzem przynosi nam ulgę. Sięgamy więc po nie coraz częściej i częściej, wpadając w zgubne błędne koło.

 

Więcej, niż jest nam to w rzeczywistości potrzebne zjadamy także w towarzystwie.

Zajęci rozmową, zaaferowani towarzystwem nie zauważamy, ile tak naprawdę zjedliśmy. To dlatego zazwyczaj wychodzimy od znajomych z imienin przejedzeni, czujemy się ociężali po Świątecznym obiedzie, czy innych rodzinnych imprezach. Podobnie działa na nas jedzenie przed telewizorem. Zajęci śledzeniem akcji porywającego filmu, automatycznie przełykamy kolejne kęsy i zazwyczaj dopiero reklama przywołuje nas do rzeczywistości i wówczas uświadamiamy sobie, że … się przejedliśmy.

Jak uchronić samego siebie przed przejadaniem się, uleganiem złudnemu uczuciu, że mamy na coś ochotę?

Jeśli kłopoty nie wynikają z problemów zdrowotnych, które wymagałyby leczenia przez specjalistę, warto zastosować parę prostych trików, które pomogą opanować apetyt.

 

czytaj dalej


2011-03-07
Autor: Ewa Bandurska //fot. www.butik.kobieta.byc.pl  


Ten artykuł nie był jeszcze komentowany.


Drukuj
Poleć ten artykuł znajomemu

Dodaj komentarz do tego artykułu
token
Przepisz kod z obrazka:
Podpis:
Aby skorzystać z opcji powiadomień zarejestruj się lub skorzystaj z panelu logowania znajdującego się w topie strony.
powiadom o publikacji na tym forum
powiadom o odpowiedziach na mój komentarz


Zobacz także